Skip to content
Okategoriserade

Lucia, ljus, mörker och hormoner

Idag, den 13 december kommer Lucia och sprider ljus i mörkret. Jag tänkte därför passa på att skriva om vikten av LJUS och hur det påverkar våra kroppar.

Ljus har förmågan att ge energi, pigga upp, samt öka prestationen och humöret.

Dagsljus är essentiellt för att vi människor ska må bra, både psykiskt och fysiskt. Nu när vintermörkret ligger som en filt över landet och ljuset endast fladdrar förbi några fjuttiga timmar, är det många som blir påverkade. De flesta av oss missar dessutom helt och hållet ljuset, eftersom vi går till jobbet innan solen går upp och kommer hem efter mörkret fallit. Vi kommer lätt i otakt med dygnet när vi inte har ljuset som guide och med mörkret kommer vintertröttheten.

Våra kroppar, celler, organ, hormonsystem mm arbetar enligt en dygnsrytm.

De receptorer i ögat som reagerar på ljus är mest känsliga på morgonen, så därför är det bra att få en rejäl dos med solljus på förmiddagen, gärna så fort solen har gått upp. Solljus reglerar nämligen ner vårat “trötthormon” Melatonin. Istället frigörs hormonet kortisol, som har en uppiggande effekt.

Om kroppen får tillräckligt med ljus på dagen blir vi också naturligt sömniga på kvällen.

För att hjälpa kroppen att förstå skillnaden mellan dag och natt är det viktigt att även dämpa belysningen på kvällen. Framförallt kan det vara bra att tänka på att ställa in sina skärmar på “nattläge” någon timme innan man går och lägger sig.

Vår elektriska belysning är ett relativt nytt fenomen, den introducerades för drygt 100 år sedan, för att inte tala om de digitala skärmarna som bara har runt 20 år på nacken, vilket är något som “grottmänniskan” inom oss inte har hunnit utvecklas för att hantera. Evolutionärt har vi människor inte heller anpassats för att vara inomhus så mycket som vi är idag. 

Hjärnan och kroppen måste få tydliga signaler så att de kan skilja på natt och dag. Då sover vi som bäst och får en effektiv åtherhämtning.

Avslutningsvis skulle jag vilja tips om att rensa sovrummet från skärmar. I mitt fall har det gjort underverk! Jag använder dessutom en så kallad “wake up light”, vilket betyder att ljuset ökar gradvis i mitt sovrum under 30 minuter före den inställda väckningstiden, lite som en soluppgång.

Visste ni att december anses vara årets stressigaste månad? Nästa vecka tänkte jag därför tipsa om två superenkla julgodisrecept som ni kan använda när gästerna är på väg och tiden inte riktigt räcker till.

Försök inte skapa den perfekta julen! Var i nuet och njut av att vara omgiven av vänner och familj! Låt oss tillsammans minska julstressen mina vänner!

Kram
Marjam

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *