Skip to content
Okategoriserade

Sov Gott, Må Bra!

Det händer många bra saker när du sover. Din kropp och din hjärna får chansen att återhämta sig och bearbeta intryck. Blodtrycket sjunker, pulsen och kroppstemperaturen går ner, andetagen blir färre och musklerna slappnar av. När du sover aktiveras dessutom kroppens immunsystem och viktiga hormoner bildas. Samtidigt minskar produktionen av stresshormoner.

När du sover reparerar kroppen sig själv.

Om vi sover dåligt under en lång tid försämras minnet och immunförsvaret försvagas, vilket gör oss mer mottagliga för virus och bakterier.

På längre sikt ökar sömnbrist även risken att drabbas av en rad sjukdomar.

Det blir också svårare att orka med arbete och vardagliga påfrestningar. Dessutom kan dåliga sömnvanor påverka signalerna som styr mättnad och hunger så att du känner dig hungrigare. Sömnbrist påverkar också blodsockerbalansen och kan göra dig extra sugen på sötsaker vilket ökar risken för att utveckla övervikt.

Någonstans runt 7-8 timmar bör vi sova per natt beroende på var i livet vi befinner oss. Spädbarn och tonåringar behöver sova mer. Så länge du känner dig pigg och fungerar bra på dagarna får du sannolikt tillräcklig med sömn.

Det är inte bara timmarna som spelar roll.

En sömncykel är ungefär 90 minuter lång och vi går igenom fem, sex stycken per natt.  Början av natten domineras av den djupa sömnen som varar i ungefär fyra timmar. Därefter blir det kortare faser av djupsömn och längre perioder med “lättare sömn”, så kallad drömsömn. För att kroppen och hjärnan ska få tillräcklig återhämtning, behöver du få tillräckligt av den första djupa sömnen.

Sömnen är en vital del av livet!

  • Du blir gladare och piggare
  • Du blir mer uthållig, orkar mer.
  • Du får lättare att komma ihåg och lära dig saker.
  • Du ökar din koncentrationsförmåga.
  • Du klarar stress bättre.
  • Du har mindre risk att bli nedstämd
  • Du få ett bättre skydd mot sjukdomar och infektioner.

Då sömnen är den aktivitet som slukar störst del av vårt liv, är det viktigt att den fungerar som den ska. Eftersom många lider av sömnsvårigheter tänkte jag använda nästa blogginlägg för att tipsa om vad du ska tänka på för att förbättra din nattsömn.

Det är livsviktigt att sova mina vänner!

Kram
Marjam

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *