Skip to content
Okategoriserade

Att tyda ingredienslistor

När du försöker ta reda på hur nyttig en matvara är kan en bra indikator vara ingredienslistan.

 Ingredienserna i en produkt listas efter vikt. Det som står först i innehållsförteckningen är alltså huvudingrediensen, det som livsmedlet innehåller allra mest av. Är socker ett av de första ämnena så innehåller varan väldigt mycket socker. Även livsmedel som inte traditionellt uppfattas som söta kan vara väldigt sockerrika, tex bröd och ketchup.

Om du tittar på etiketterna på köttbaserade produkter ger det dig insikt i hur bearbetad en produkt är. Många korvar har tex en låg andel kött och innehåller istället annat så som vatten, potatismjöl, druvsocker etc. I en färdiglagad köttpaj är det tex inte ovanligt att andra ingredienser så som vetemjöl listas före köttet. Frågan är då, är det verkligen en köttpaj eller kanske bröd med lite tillsatt kött :o)

Hur är det då med alla E-nummer? Jo E-nummer är ett specifikt ID-nummer som används för beteckning av livsmedelstillsatser som är godkända för användning i Europa. Alla E-nummer är inte dåliga det finns tex naturliga färgämnen så som kurkumin från gurkmeja som har e-beteckningen E-100. Men sen finns det självklart en uppsjö av ämnen som man kanske är överkänslig mot eller bara inte vill ha i sig. Det bästa är att titta på livsmedelsverkets hemsida. Där kan du söka bland E-numren för att få reda på mer om innehållet.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer

Avslutningsvis vill jag säga att om innehållsförteckningen på en produkt ser orimligt lång ut så kan det vara värt att jämföra varan med en motsvarande från en annan tillverkare. Alternativ med mindre tillsatser och därmed kortare innehållsförteckning är oftast att föredra.

Det är alltid bra att ta sig en titt på baksidan av en matvara.

Som ni vet älskar jag choklad. Här är två exempel på olika innehållsförteckningar på vanliga chokladkakor som kan köpas i de flesta livsmedelsbutiker…….

Ingredienser: socker, vetemjöl, vegetabiliska fetter/oljor (palm*, shea, kokos), skummjölkspulver, vasslepulver (mjölk), kakaosmör, helmjölkspulver, kakaomassa, fettreducerat kakaopulver, emulgeringsmedel (sojalecitin), salt, bakpulver (natriumvätekarbonat), aromer (bl.a. vanillin). mjölkchokladen innehåller förutom kakaosmör även annat vegetabiliskt fett och minst 25 % kakao

Jämfört med

Ingredienser: Kakaomassa, socker, kakaosmör, emulgeringsmedel: solroslecitin, vanilj.

Jag vet vilken jag skulle välja ;o)

Hoppas detta underlättar lite för er som är intresserade av vad ni stoppar i er.

Visste ni förresten att det finns över 100 namn för socker? I nästa inlägg tänkte jag ge er en lista på de vanligaste av dessa, så att ni alltid har den tillgänglig när ni handlar mat.

Vi ses nästa vecka min SÖTA vänner :o)

Kram
Marjam

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *