Skip to content
Okategoriserade

Glad påsk och glada tarmbakterier

Här kommer som utlovat lite tips på hur du kan hålla dina goda tarmbakterier glada och nöjda!

Ät grönsaker och frukter i olika färger – Bär, frukter och grönsaker innehåller både lösliga och olösliga fibrer (se blogginlägg, 28e mars) som förutom att ge näring till de hälsofrämjande bakterierna även bidrar till en smidigare matsmältning.

Ät fermenterad mat – Som surkål, kimchi, kombucha, yoghurt och kefir. Dessa livsmedel innehåller mjölksyrebakterier som skyddar dig mot oönskade bakterier. Dessutom ökar mjölksyrabakterierna upptaget av flera viktiga vitaminer och mineraler.

Rör på dig dagligen – Regelbunden rörelse är avgörande för din tarmhälsa. Utöver att bidra till en effektivare matsmältning har man även sett att motion kan leda till ökade nivåer av de “goda” tarmbakterierna.

Försök att stressa mindre – Stress påverkar tarmfloran negativt och kan minska antalet hälsosamma bakterier i tarmen. Medveten andning (se blogginlägg, 6e december), meditation eller yoga kan vara bra verktyg för att minska stress.

Begränsa intaget av raffinerade kolhydrater och socker – Denna typ av mat rubbar tarmflorans balans. En sockerrik diet är dessutom oftast fiberfattig, vilket leder till att de ”goda” bakterierna inte får tillräckligt med mat.

Allt hänger ihop!

Självklart är det helheten som spelar roll! Försök att äta en varierad kost i regnbågens färger :o)

Om du dessutom får till en bra balans mellan träning, sömn och stresshantering kommer dina goda tarmbakterier att tacka dig!

Här kommer ett recept på hemmagjorda fruktremmar, och fruktbollar, det perfekt påskgodiset!

Ingredienser
Frysta mangobitar
Frysta granatäppelkärnor
Dadlar
Chia frön

Gör så här

Koka upp mango och granatäpple separat.

Tillsätt 1 dadel/dl fryst frukt (kärna ur dadlarna och försök få bort så mycket av de hårda “skalet” som möjligt).

Använd stavmixer för att få en slät konsistens.

För mangosmeten. Blanda i ca 1 kryddmått chia frön/dl fryst mango.

Bred ut på bakplåtspapper. Mangosmeten ska vara så tunn som möjligt. För granatäpplesmeten är det ok med ett lite tjockare lager.

Låt torka i ugnen i 3,5-4 timmar, ca 65-70 grader. Öppna luckan lite då och då för att släppa ut fukten, alternativt ha luckan lite på glänt.

Klipp till mangoremmar och rulla små granatäpplebollar.

Jag vet inte hur ni känner, men ibland när jag läser texter om magen och tarmen tycker jag att det är svårt att hänga med i terminologin. Ord som ”prebiotika”, ”probiotika” och ”mikrobiota” låter väldigt lika men betyder vilt skilda saker. Nästa vecka tänkte jag därför fortsätta på temat om magen och tarmen och förklara vad dessa ord betyder.

Njut av påsken mina vänner!

Kram
Marjam

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *