Skip to content
Okategoriserade

Fasta därmed basta!

Definitionen på fasta är; en period då man avstår från mat och eventuellt dryck i olika utsträckning. Orsaken kan tex vara hälsomässig, religiös eller själslig. 

Det finns egentligen ingen specifik längd på en fasta eftersom det helt enkelt bara innebär att inte äta under en viss tid. Till exempel så fastar du när du sover, mellan middag och frukost. Ordet BREAKFAST kommer från engelskans “break the fast”, något de flest av oss gör varje natt. I den meningen kan fasta alltså räknas som en normal del av vardagslivet.

Fasta är inte någonting konstigt, utan en del av den normala vardagen!

Det kanske kan kännas märkligt att kroppen skulle må bra av att vara utan mat. Men faktum är att det finns mycket studier på sambandet mellan fasta och hälsa. Forskningen visar att om man låter kroppen vila i 12-16 timmar per dygn, så kallad periodisk fasta, kan det ge stora hälsofördelar. Det sker nämligen flera fördelaktiga saker i kroppen på cell- och molekylnivå.

Fasta kan bidra till;

  • Förbättrad insulinkänslighet
  • Minskad inflammation
  • Ökning av cellulära reparationsprocesser

Fasta verkar dessutom kunna bidra till förändringar hos gener relaterade till livslängd och skydd mot sjukdom. 

Detta är bara ett litet urval av hur fasta kan påverka kroppen, men som du ser finns det många hälsofördelar med att låta kroppen “vila” från mat. Tänker man efter så känns det egentligen ganska självklart. Om kroppen ständigt måste ta hand om det du stoppar i dig, finns ingen tid för “städning” och reparation. 

Det finns en mängd olika fasteprotokoll och tekniker som man kan testa, men dessa är inte för alla. Att avstå från mat i minst 12h är dock fördelaktigt för de allra flesta. I alla tider har människor fastat, det är nog ett av de allra äldsta kostråden.

Från fasta till glass och sommar. Nästa vecka förbereder vi oss för värme och sol med lite isglasstips mina vänner.

Kram
Marjam

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *