Vad består vi egentligen av?

I mina nästkommande blogginlägg tänkte jag gå in lite mer i detalj på det jag faktiskt jobbar med. För er som läst bloggen ett tag nu så vet ni att jag är forskare i grunden och har jobbat i 20 år med cellbiologi och biomaterialforskning.

Biomaterial är material som ersätter eller förändrar organ, vävnader eller funktioner i kroppen tex proteser såsom knäproteser, tandimplantat och pacemakers.

Det ställs många krav på biomaterial, bland annat att det är biokompatibla. Vilket betyder att de har förmågan att utföra en specifik uppgift i kroppen med ett ändamålsenligt svar. Ett enkelt sätt att förklara detta är att, om materialet inte är biokompatibelt försöker kroppen stöta bort det och svarar med en inflammation. Det var just dessa interaktioner mellan kroppsegna celler och biomaterial som jag fokuserade på i min forskning.

Jag är även utbildad inom nutrition och arbetar numera främst som kostrådgivare.
När jag träffar mina klienter är det viktigt för mig att de verkligen förstår varför jag rekommenderar dem att göra vissa förändringar. Självklart begär jag inte att de ska gå en kurs i cellbiologi, men av erfarenhet har jag märkt att de som har en grundläggande förståelse för hur kroppen är uppbyggd och fungerar, blir mer motiverade att faktiskt ta hand om den på bästa sätt! Så det är därför som jag nu tänkte börja från allra första början :o)

Vad består vi egentligen av?

Kroppen består till största delen av syre, väte och kol. Det beror framförallt på att vatten, som består av syre och väte, utgör ca 70 procent av kroppen. Kol ingår i alla organiska molekyler. Utöver det är kväve, kalcium och fosfor grundläggande byggstenar, eftersom de är avgörande för att bygga upp protein, ben och DNA.

Det finns även en rad andra grundämnen som endast förekommer i små mängder tex magnesium, zink, kalium och svavel mfl. Även dessa har en central roll i kroppen och är nödvändiga för att vi ska överleva.

De minsta biologiska enheterna som bygger upp allt liv på jorden, inklusive dig och mig, kallas för celler och det är just dessa jag tänkte skriva om nästa vecka mina vänner.

Kram
Miriam

STHLM BEAUTY WEEK

Vilken härlig dag jag och Karolina (@finakarolina) hade i tisdags på STHLM BEAUTY WEEK.

Tack till alla er besökare och utställare som kom och provade Wendelins fantastiska kaffe!

Jag hoppas att du inte missade detta fantastiska tillfälle att upptäcka och prova hundratals produkter inom hälsa, hudvård, hårvård, makeup och naglar. Jag tycker det var extra roligt att se så många svenska entreprenörer med innovativa produkter. Allt från gentester som visar hur just du ska äta och träna till hud och hårvård baserade på naturliga ingredienser så som bivax och talg. Det var inte bara fokus på utsidan vilket jag som kostrådgivare blir lite extra glad för. Det fanns även alla typer av hälsodrinkar från kollagen till gurkmeja. Nyfiken som jag är provade jag näst intill varenda produkt och kom hem med väldigt mjuka händer och en mage fylld av goda nyttigheter ;o)

Naturen gör oss gott

Flera undersökningar visar att vi mår bra av att vara i nature. Naturkontakten främjar både den fysiska och psykiska hälsan och kan bla medföra minskad stress, stärkt kognitiv förmåga och förbättrad psykisk hälsa. De flesta former av friluftsliv är dessutom kopplat till fysisk aktivitet, rörelse, som i sin tur har många positiva hälsoeffekter. Att vistas i naturen ger också möjlighet till sociala kontakter i en avkopplande miljö.

Människor som vistas i naturen har en bättre hälsa och ett högre välmående!

Vi uppmärksammar våra sinnen på ett annat sätt i naturen. Du kanske känner vinden mot huden, doften av blommorna och hör fåglarnas kvitter. Det är lagom mycket intryck för oss människor, till skillnad från bullret och stressen i stora städer, där vi konstant utsätts för många stimuli samtidigt, vilket kan vara väldigt tröttsamt. Vi måste konstant vara på alerten och fatta beslut, omgivna av bussar, bilar, affärer, människor mm.

Känner du dig stressad eller utmattad?

  • Titta up
  • Bestig en höjd och titta på utsikten
  • Njut av soluppgången och solnedgången
  • Ta en promenad i naturen och andas in den friska luften, lyssna på ljuden och uppmärksamma skogens alla dofter

Eller varför inte låta naturen komma till dig! Plantera växter eller köp en fågelmatare.

Att vara i naturen är bra för kropp och själ!

  • Det minskar stress och ökar välbefinnande
  • Leder till snabbare återhämtning
  • Tankeverksamhet och kreativitet stimuleras
  • Du exponeras dessutom för mer dagsljus, vilket behövs för att må bra (se inlägg 13e December 2021)

Så ta ett ”naturpiller”, gå ut och njut!

Det är inte bara naturvistelser som främjar vår hälsa. Visste ni att djur också kan ha stor positiv inverkan på vårt välmående? Mer om detta nästa vecka, mina vänner.

Kram
Marjam

Roligt med frukt och grönt

Jag älskar att hitta på kreativa sätt att få i mina barn nyttigheter. När de var små brukade jag alltid göra roliga figurer med frukten och grönsakerna som de fick till mellis.

Jag serverade dessa samtidigt som jag berättade en tillhörande saga. På det här sättet blev det både roligt och gott, samtidigt som de fick utveckla sitt smaksinne. Det är nämligen ett perfekt sätt att introducera en ny frukt eller grönsak. Ett ruccolablad kan vara en fiskfena, vitkål och rödkål klippta i små bitar blir perfekta blad på ett höstträd, vinbär från trädgården funkar bra som bubblor i ett akvarium……det är bara att låta fantasin flöda. Efter ett tag brukade de själva vilja hjälpa till och göra sitt eget mellanmål och vi vet ju alla vilken fantastisk fantasi småbarn har :0)

Frukten och grönsakerna förknippades med glädje och en mysig stund!

Numera är mina barn stora, 9, 11 och 16 år men jag serverar fortfarande grönsaker till mellanmål. Jag ser till att det finns tre stora skålar fyllda med alla regnbågens färger i kylskåpet när de kommer hem. På detta sätt ger jag mina barn en rejäl dos av vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer direkt efter en lång dag på skolan Eftersom de både är trötta och hungriga när de kommer hem är det ingen som gnäller, de tar tacksamt sina skål från kylen och knaprar i sig nyttigheterna ;o)

Nästa vecka tänkte jag byta ämne från mat till naturen.
Visste ni att naturkontakt främjar både den fysiska och psykiska hälsan mina vänner!

Kram
Marjam

Glass i stora lass

När solen värmer finns det få saker som är lika svalkande och goda som en isglass. Det är dessutom hur enkelt som helst att göra hemma! En bonus är att du kan bestämma smaken helt själv och med tanke på alla tveksamma tillsatser som glassföretagen använder (kolla innehållsförteckningen så får du se) så kan en hemmagjord glass istället bli en härligt smakande vitaminbomb :o)

Isglass – ett självklart inslag när sommarvärmen kommer

Det är riktigt enkelt att göra egen isglass. Se bara till att ha frukt och bär hemma! Frysta går lika bra som färska. Visste du förresten att innehållet av vitaminer och mineraler i frysa frukter, bär och grönsaker ofta är bättre bevarat än om du köper dem färska. Att ha frukt och bär i frysen har många fördelar, man kan köpa hem en stor variation, de har väldigt lång hållbarhet och det är enkelt att ta fram precis så mycket som man behöver och därmed undvika svinn.

Här kommer 3 tips på hemmagjord isglass

Mixa:

  1. Hallon, kiwi och passionsfrukt
  2. Mango med lite pressad citron för en fräsch och syrlig isglass. Vill man ha en lite krämigare glass kan man blanda i havre, ärt eller sojamjölk.
  3. Vattenmelon, jordgubbar en skvätt pressad lime och några blad färsk mynta

Häll de olika blandningarna i glassformar med pinnar och frys in tills de stelnar.

Glassformar går att köpa lite överallt. Dessa är från IKEA

Ibland kan det vara roligt med genomskinliga glassar så att man kan se de fina bären och frukterna. När mina barn var små älskade de att frysa in vatten med fruktbitar. Superbra sätt att få i barnen både vätska och frukt en varm sommardag.

Men grönsaker då?. Många frågar hur jag får i mina 3 barn så mycket grönsaker. Nästa vecka tänker jag därför tipsa er om lite enkla knep som jag använt mig av under åren. I vissa fall är det till och med tillåtet att ”leka” med maten mina vänner ;o)

Kram
Miriam