Skip to content
Okategoriserade

Kusin Vitamin

Det kan vara svårt att greppa betydelsen av vitaminer för din hälsa, men för att må bra och för att våra celler ska fungera optimalt behöver vi få i oss vitaminer i rätt mängd.

Alla levande varelser och organismer behöver vitaminer för att upprätthålla en fungerande cellfunktion!

Vitaminer behövs ofta i små mängde,  men är trots det livsnödvändiga. Vi får i oss dem genom kosten och i vissa fall mha solen (D-vitamin). Även våra goda tarmbakterier tillverkar flera viktiga vitaminer tex B12, B9 (Folat), B7 (Biotin) och K2. Det är därför det är det så viktigt att vi förser våra tarmbakterier med rätt typ av fiberrik mat (se blogginlägg; Två kilo inneboende- Bakterierna i dina tarmar, 4 april 2020)

Brist på vitaminer kan leda till specifika sjukdomssymtom samtidigt som för stora mängder också kan vara skadligt, även om detta hör till ovanligheten.

Vattenlösliga vitaminer kan lösas i vatten, vilket innebär att kroppen enkelt kan göra sig av med överflödet via urinet. Det finns 9 vattenlösliga vitaminer, 8 stycken B-vitaminer (B6, B12, biotin, folat, niacin, pantotensyra, riboflavin och tiamin) och C-vitamin.

Fettlösliga vitaminer kräver istället en viss mängd fett för att kunna tas upp av kroppen, vilket betyder att det är svårare att bli av med överflödiga mängder av dessa, vilket innebär att du tekniskt sett kan överkonsumera fettlösliga vitaminer. Detta är dock väldigt ovanligt om du inte använder dig av överdrivna mängder kosttillskott. Det finns 4 typer av fettlösliga vitaminer: A, D, E och K.

Nu när du vet vad vitaminer är och hur de kategoriseras tänkte jag att vi går in på det mer intressanta, var hittar du dessa livsnödvändiga substanser och vad gör de för din hälsa? Så häng med nästa vecka!

Kram
Marjam

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *