Skip to content
Okategoriserade

De fettlösliga vitaminerna, del 2

Här kommer fortsättningen på vår ”bra att ha lista” över var du kan hitta de olika fettlösliga vitaminerna, samt några av dess viktigaste funktioner.

E-vitamin

Din kropp behöver E- vitamin för att stödja ditt immunförsvar. Det är en antioxidant, vilket innebär att den kan förhindra cellskada genom att “neutralisera” fria radikaler (reaktiva syreföreningar), som bla bildas när kroppen förbränner syre.

Liksom de flesta andra antioxidanter finns E-vitamin i många färgrika frukter och grönsaker, till exempel röd paprika, gröna bladgrönsaker och torkad aprikos. Andra E-vitaminrika källor är vegetabiliska oljor som olivolja, fullkornsprodukter, vetegroddar, nötter och frön samt avocado och ägg.

K-vitamin

K-vitamin är nödvändigt för blodets koagulering (sårläkning) och har även betydelse för bentätheten.

K-vitaminfamiljen kan delas in i två grupper: K1 och K2. K2 är särskilt viktig för att bibehålla en normal benstomme.

K1 finns i gröna bladgrönsaker såsom brysselkål, broccoli, spenat, sallad och kål.

K2 finns i livsmedel såsom kött, ägg, lever och ost och även i mejeriprodukter. Fermenterade livsmedel så som Natto (jästa sojabönor) och alger är speciellt rika på K2. K2 bildas även av våra tarmbakterier.

De senaste veckorna har jag skrivit om de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K, men nu är det dags för de vattenlösliga. Vad har de för uppgifter i kroppen och var kan du hitta dem?

Vi ses nästa vecka mina vänner!

Kram
Marjam

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *