Skip to content
Okategoriserade

B-vitaminerna del 2

Pyrodoxin (B6)

Pyrodoxin, mer känt som vitamin B6 är involverad i över 100 olika biologiska funktioner, framför allt relaterat till kroppens ämnesomsättning. B6 har betydelse för exempelvis nervernas funktion samt produktion av vissa hormoner och röda blodceller.

Vi får främst i oss vitaminet från animaliska livsmedel som kött, fågel, ägg och mjölkprodukter. Men även potatis, frukt, bär och spannmål är goda källor till vitamin B6.

Biotin (B7)

Likt de andra B-vitaminerna spelar biotin en viktig roll för kroppens ämnesomsättning  och normal funktion av det centrala nervsystemet. Biotin behövs även för friskt hår, hud och naglar.

Biotin finns i nästan alla livsmedel, därför täcker matens innehåll oftast behovet.
Lever, äggula, havregryn och vetegryn är speciellt innehållsrika på B7.
Biotin kan även bildas av våra tarmbakterier, men det är fortfarande oklart hur mycket denna produktion bidrar till det totala intaget.

Folat (B9)

Det här B-vitaminet är särskilt viktigt för proteinomsättningen och behövs för att bilda nya celler. När cellbildningen ökar, till exempel då man växer eller är gravid, ökar därmed behovet av folat.

Folat och folsyra är olika former av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i mat medan folsyra är konstgjort och framställs främst för berikning av mat och i kosttillskott.

Mörkgröna bladgrönsaker och kål, bönor, kikärtor, linser, frukt och bär innehåller mycket folat. Men det finns även lite folat i fullkornsprodukter, filmjölk och yoghurt samt ägg, nötter, fisk och kött.

Kobalamin (B12)

B12, även kallat kobalamin, är involverat i många viktiga funktioner i kroppen.
Det bidrar bland annat till normal funktion av hjärnan och nervsystemet, blodbildningen och ämnesomsättningen samt till ett normalt fungerande immunsystem.

Vitamin B12 finns nästan uteslutande i animaliska livsmedel som fisk, kött, skaldjur, ägg, lever, mjölk och ost. Fermenterade produkter kan också innehålla lite B12. 

Nu är det bara C-vitamin kvar mina vänner, så nästa vecka kommer lite info om detta immunstärkande vitamin och hur du kan få i dig lite extra C-vitamin från vår härliga svenska natur.

Kram
Marjam

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *