Skip to content
Okategoriserade

C-vitamin

C-vitamin är en antioxidant, vilket betyder att den “neutraliserar” reaktiva syreföreningar som bla bildas när kroppen förbränner syre. Dessa reaktiva föreningar tex fria radikaler kan annars skada celler, proteiner och arvsmassa mm

C-vitamin bidrar även till immunförsvarets normala funktion och underlättar upptaget av järn från maten.

C-vitamin behövs för normal kollagenbildning. Kollagen är ett protein som är viktigt för bildandet av vävnader som till exempel ben, brosk, hud, blodkärl och tänder.

Till skillnad från många andra levande varelser och växter kan människan inte tillverka C-vitamin och är därför beroende av att få i sig det via kosten.

C-vitamin finns framförallt i citrusfrukter som apelsiner, citroner och grapefrukt. Många bär och färska grönsaker är också bra C-vitaminkällor. Även potatis innehåller C-vitamin.

Bra att veta är att C-vitamin är värmekänsligt. Om mat hålls varm länge eller värms upprepade gånger minskar mängden C-vitamin. 

I veckan ska jag ut och plocka något som växer vilt i Sverige. Något som är både gott och nyttigt och proppfullt med C-vitamin. Häng på nästa vecka så berättar jag mer mina vänner.

Kram
Marjam

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *