Skip to content
Okategoriserade

Balansera mera!

Att ha en bra balans är viktigt både för vårt dagliga liv och för framtiden.

Att träna balansen är kanske inte vad de flesta av oss prioriterar, men bra balans är en fantastisk egenskap som hjälper oss i vardagen, det är vägen till en bra hållning och större stabilitet. I takt med att vi blir äldre är balansen dessutom en viktig faktor för att undvika fallskador.

Genom att träna balansen minskar du skaderisken!

En av grundpelarna i all träning är bra balans. Utan den skulle vi varken kunna sitta, gå eller stå. Balansträning ger också din övriga träning en boost, oavsett om det handlar om kondition, styrka, rörlighet eller koordination. När vi utmanar balansen kommer vi åt fler muskler som också mår bra av att jobba. Många elitidrottare tränar balans regelbundet för att förbättra sin prestation och förebygga skador som tex fotledsstukningar.

Balansträning är något för alla!

Balansen beror på flera olika faktorer och är ett komplext system där bla synen, balansorganen, hjärnan, våra muskler och nervsystemet samverkar.

Du har säkert märkt att det är svårare att hålla balansen när du blundar, om det är mörkt, när du står på ett ben eller på ostadigt underlag.

Ju snabbare hjärnan skickar ut signaler till de muskler som behöver stabiliseras, desto bättre balans kommer du att ha. Det är något som går att träna upp.

Det finns inget enskilt träningssätt som passar alla, utan det gäller att hitta det som passar dig bäst. Promenera gärna i varierande terräng, balansera på stubbar och stenar, se helt enkelt till att få lite mer vingel i vardagen mina vänner :o)

Kram
Marjam

För mer hälsoinspiration följ mig på instagram @echealth4u

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *